Verdenspremiere: ŠKODA KAROQ viser stærkt design

18-05-2017

Få tilsendt en e-mail når der udsendes en pressemeddelelse via email.
Klik her og tilmeld dig.

rss RSS feed

KAROQ er en helt ny SUV med ŠKODAs nye design. Den er betydeligt større end ŠKODA Yeti, som den afløser, og kan fortsat fås med det unikke VarioFlex-bagsædesystem. Desuden bliver KAROQ den første ŠKODA, der kan fås med et 100 procent digitalt instrumentpanel.

Først blev navnet afsløret. Nu er bilen også blevet vist. ŠKODA KAROQ havde verdenspremiere i Stockholm 18. maj. Den nye SUV har ŠKODAs nyeste designsprog med dynamiske og skarpe linjer. På den måde går designet op i en højere enhed med navnet, som er inspireret af Kodiak-øhavets indianske befolkning. Dér er ordet for en bil ‘KAA’RAQ’, og en pil, der som bekendt er en del af ŠKODAs logo, hedder ‘RUQ’. Sammentrækningen af de to ord er: KAROQ.

ŠKODAs nye SUV vil tiltale såvel mænd som kvinder, der har en aktiv livsstil og ønsker en rummelig familiebil, der forener flot design og praktiske egenskaber.

Rummelighed: VarioFlex-bagsæde og op til 1.810 liter bagage

KAROQ er 4.382 mm lang, 1.841 mm bred and 1.605 mm høj. Dermed er KAROQ hele 160 mm længere end Yeti, og da den samtidig har en akselafstand på 2.638 mm er det en særdeles rummelig SUV. Ikke alene er der 69 mm knæplads på bagsædet. KAROQ har et bagagerum på 521 liter, som øges til 1.630 liter, når bagsædet fældes frem.

Bagsædet er det noget helt særligt i KAROQ. Den kan nemlig fortsat fås med Yetis praktiske VarioFlex-bagsædesystem, hvor de tre bagsædepladser kan indstilles individuelt eller tages helt ud. Dermed kan bagagerumspladsen varieres fra 479 liter til 588 liter med sæderne i brug, og når de bliver taget ud, er der et varerum på hele 1.810 liter.

Udstyr: 100 procent digitalt instrumentpanel og fuld LED-forlygter

KAROQ enten har eller vil kunne fås med alt det nyeste udstyr. Således bliver KAROQ den første ŠKODA, som fås med 100 procent digitalt instrumentpanel, der kan tilpasses efter førerens individuelle ønsker med f.eks. klassiske instrumenture, visning af vejskilte, rutekort eller bare et minimum af informationer.

Fuld LED-forlygter, som blev introduceret med den nye Octavia og KODIAQ, bliver også en mulighed. I fuld LED-forlygter har både køre-, nær- og fjernlys det klare og energibesparende LED-lys. Ligeledes er der mulighed for LED-lys i kabinens paneler, for KAROQ fås med LED ambiente lightning. Blandt de mange praktiske løsninger er muligheden for el-bagklap med virtuel pedal, så den kan åbnes ved at stikke en fod ind under bagkofangeren, ligesom KAROQ kan fås med et elektrisk anhængertræk, der frigøres med et tryk på en knap i bagagerummet.

Sikkerhedsudstyret er også i top. KAROQ kommer med en frontassistent med fodgængerbeskyttelse, så den kan nødbremse bilen, hvis man ikke reagerer i tide på såvel forankørende trafik som fodgængere. Derudover vil KAROQ kunne fås med en parade af assistentsystemer som f.eks. dynamisk fartpilot, der sørger for at holde sikker afstand til forankørende biler, og Traffic Jam Assist, der automatisk holder banen, bremser og accelererer ved køkørsel. Ligeledes kan der tilvælges udstyr som vejbanebaneassistent, vejskilteassistent og Trailer Assist. Sidstnævnte hjælper med at bakke en trailer på plads, mens man justerer retningen med knappen til el-sidespejlene.

Opkobling: ŠKODA Connect med nødopkald

Ligesom den nye Octavia og KODIAQ fås KAROQ med ŠKODA Connect, som integrerer behovet for information, hjælp og tryghed i bilen. Systemet består af tre dele: nødopkald, Care Connect og Infotainment Online.

Nødopkaldsfunktionen gør det nemt og hurtigt at rapportere en ulykke til alarmcentralen med et tryk på en SOS-knap i loftet ved bakspejlet. Men funktionen bliver endnu bedre, når den automatiske del bliver fuldt understøttet af alarmcentralen i Danmark i løbet af 2018. Systemet er nemlig i stand til at oprette automatisk forbindelse til en alarmcentral, hvis KAROQ selv er involveret i en ulykke, som er så kraftig, at en airbag og/eller selestrammer bliver udløst. I så fald bliver der automatisk sendt data til alarmcentralen om GPS-position, hastigheden da ulykken skete, kørselsretning og antallet af passagerer, så alarmcentralen kan videregive dem til redningstjenesten. Samtidig bliver der etableret en taleforbindelse mellem alarmcentralen og kabinen.

Care Connect rummer en hel parade af funktioner, som giver værdi i hverdagen. F.eks. forbinder Care Connect KAROQ med en app på smartphonen, hvor man bl.a. kan tjekke, om man låste bilen, hvor den er parkeret, eller om den overskrider en forudindstillet hastighedsgrænse. Desuden forbinder Care Connect KAROQ til den foretrukne ŠKODA-servicepartner, som registrerer, når det er tid til service og automatisk sender forslag til dato for værkstedsbesøg inklusive pris. Samtidig kan man til hver en tid selv se bilens ‘sundhedsrapport’ i ŠKODA Connect portalen på en computer – f.eks. om bremserne er slidt ned, eller om der mangler luft i dækkene.

Infotainment Online udmærker sig ved onlinefunktioner, som er en stor hjælp på køreturen. F.eks. kan man få realtidsopdatering af trafiksituationen med forslag til alternativ rute, information om brændstofpriser på udvalgte servicestationer på ruten og anvisning af ledige parkeringspladser ved destinationen på udvalgte parkeringspladser. Infotainment Online forudsætter, at man har et Amundsen- eller Columbus-navigationsanlæg. De tilhører i øvrigt den nye generation med lækkert glasdesign.

Motorer: Op til 190 hk og 2.000 kg anhænger

KAROQ stiller med to TSI-turbobenzinmotorer og tre TDI-turbodieselmotorer, som alle er stærke og økonomiske. 1.0 TSI har 115 hk, 1.5 TSI ACT har 150 hk, 1.6 TDI har 115 hk, og 2.0 TDI har henholdsvis 150 hk eller 190 hk. Den mest økonomiske benzinmotor er 1.5 TSI ACT med automatisk cylinderfrakobling, som kører op til 19,6 km/l i henhold til EU-normen, mens dieselmotoren 1.6 TDI mestrer helt op til 22,2 km/l.

Alle motorer fås med et 7-trins DSG-automatgear, men i topmodellen 2.0 TDI 190 hk er det standardudstyr sammen med 4x4. Den vil kunne trække en anhænger på op til 2.000 kg. Derudover kan 1.5 TSI ACT og 2.0 TDI 150 hk fås med 4x4.

Med 4x4 kommer KAROQ frem i terræn, hvor andre biler må give op, ligesom offroad-funktionen, der er ekstraudstyr, får SUV’en trygt op og ned ad af stejle op- og nedkørsler. Fra udstyrsniveauet Ambition og op kan KAROQ 4x4 desuden fås med dynamisk chassiskontrol, hvor man kan vælge mellem køreindstillingerne Comfort, Standard og Sport.

De danske priser på KAROQ bliver fastsat ved introduktionen i januar 2018.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk

© Skandinavisk Motor Co. A/S

    ŠKODA 2017 - Alle rettigheder forbeholdes.