40, fed og fuld af fart

14-09-2015

Golf GTI Club Sport.

Volkswagen har tradition for at markere Golf GTIs lange historie med introduktionen af eksklusive jubilæumsmodeller. I 2016 fylder Golf GTI 40 år, og dette markeres med introduktionen af Golf GTI Club Sport, der repræsenterer et nyt højdepunkt i ikonets lange historie. Club Sport-versionen er baseret på en Golf GTI Performance, men den 2-liters TSI-turbomotor er modificeret og yder 35 hk mere end performance-udgaven, og har nu en effekt på 265 hk. Dette kan kortvarigt øges med cirka 10% takket være en boostfunktion, hvilket gør Golf GTI Club Sport til den stærkeste Golf GTI nogensinde, når den introduceres i starten af 2016. Jubilæumsmodellen har ikke kun en kraftigere motor, den skiller sig også ud visuelt og har et interiør, der er endnu mere kompromisløst og sportsligt.

Golf GTI Club Sport kan visuelt kendes på, at den har en komplet ny frontstødfanger, dybere sideskørter, en innovativ tagspoiler og specialudviklet diffuser integreret i bagkofangeren. Alle disse elementer giver ikke kun Golf GTI Club Sport en mere aggressiv fremtoning, de er designet med henblik på at optimere GTI’ens præstationer og dermed bringe form og funktion i perfekt balance. Sammenspillet mellem høj motoreffekt takket være boosteffekt og den markant øgede aerodynamiske downforce bygger på know-how hentet fra motorsportsverdenen. Dette gør Golf GTI Club Sport ekstrem stabil selv ved meget høje hastigheder, og den i er stand til at levere fænomenale svinghastigheder.

Introduktion og priser er på nuværende tidspunkt ukendt.

Golf GTE Sport.

Golf GTE Sport tager konceptet med en sportslig plug-in-hybrid-bil til ekstremerne. Volkswagen introducerede for nyligt plug-in-hybrid-bilen Golf GTE, der kombinerer en 150 hk benzin turbomotor med en 102 hk elmotor, hvilket gør den i stand til at levere en kombination af 50 kilometers rækkevidde på strøm og et gennemsnitsforbrug på 66,7 km/l med sportslige præstationer (0-100 km/t: 7,6 sek.). Konceptbilen Golf GTE Sport sætter barren nogen højere. Den har ligeledes en plug-in-hybrid-drivlinje, men her er en 299 hk/330 Nm stærk 1,6-liters TSI-motor fra Polo R WRC rallybilen kombineret med to styk 115 hk stærke elmotorer, hvor den forreste er integreret i den 6-trins DSG-gearkasse, og den anden er bygget sammen med bagakslen. Samlet systemydelse er på 400 hk og 670 Nm og i samspil med firehjulstræk betyder det, at 0-100 km/t klares på 4,3 sek., 0-200 km/t på 15,9 sek. og topfarten er 280 km/t. Teoretisk set skulle Golf GTE Sport – ifølge EU-normen for opladningshybrider ­– være i stand til at køre 50 km/l og op til 50 km på strøm.

Den to-personers Golf GTE Sport er designet, så den er fuldt ud hverdagsduelig i almindelig trafik og samtidig føler sig hjemme på racerbaner. Derfor er motor, undervogn, karrosseri og interiør bygget ud fra samme principper som en fuldblodssportsvogn. Drivlinjen gør bilen ekstrem adræt, undervogn og firehjulstræk giver neutrale svingegenskaber, det lette karrosseri, der er udført i kulfiber, og de suveræne aerodynamiske egenskaber betyder, at Golf GTE Sport nærmest suger sig til vejen. Cockpittets ergonomiske opbygning er taget fra motorsportens verden, og en optimal vægtfordeling og et lavt tyngdepunkt sikrer, at en runde på en racerbane som eksempelvis Nürburgring vil være en unik køreoplevelse.

Golf Variant Biturbo og Golf GTI Dark Shine.

GTI-træffet ved Wörtersee bød yderligere på et par spændende Golf konceptbiler – begge lavet udelukkende af lærlinge. Den ene er en Golf Variant Biturbo, der er blevet udrustet med den 240 hk/500 Nm stærke 2-liters biturbo-dieselmotor fra Passat 2,0 BiTDI, og de 14 lærlinge bag projektet er de første, der har installeret denne motor i en Golf.

13 andre lærlinge fra Volkswagen og firmaet Sitech Sitztechnik kunne præsentere en Golf GTI Dark Shine. Den er baseret på en Golf GTI Performance, men den 2-liters TSI-turbomotor, der er udstyret med DSG-gearkasse, er modificeret og yder nu 395 hk og 487 Nm.

Golf GTI Dark Shine er iklædt en iøjnefaldende lakering, hvor den forreste del af bilen er lakereret med Daytona Grey metallak og den bageste del i R-yellow pearl effect. To striber i R-yellow pearl effect løber henover motorhjelmen og videre op på taget, hvor de løber sammen til en stribe og skifter farve til Daytona Grey Dark, hvor taget er lakeret i R-yellow pearl.

Det er ikke kun motoren, der har høj ydelse, det har hifi-anlægget også med en samlet effekt på 3.500 Watt, der sendes ud gennem otte højttalere og tre subwoofere.   

Golf GTI Club Sport.

Volkswagen har tradition for at markere Golf GTIs lange historie med introduktionen af eksklusive jubilæumsmodeller. I 2016 fylder Golf GTI 40 år, og dette markeres med introduktionen af Golf GTI Club Sport, der repræsenterer et nyt højdepunkt i ikonets lange historie. Club Sport-versionen er baseret på en Golf GTI Performance, men den 2-liters TSI-turbomotor er modificeret og yder 35 hk mere end performance-udgaven, og har nu en effekt på 265 hk. Dette kan kortvarigt øges med cirka 10% takket være en boostfunktion, hvilket gør Golf GTI Club Sport til den stærkeste Golf GTI nogensinde, når den introduceres i starten af 2016. Jubilæumsmodellen har ikke kun en kraftigere motor, den skiller sig også ud visuelt og har et interiør, der er endnu mere kompromisløst og sportsligt.

Golf GTI Club Sport kan visuelt kendes på, at den har en komplet ny frontstødfanger, dybere sideskørter, en innovativ tagspoiler og specialudviklet diffuser integreret i bagkofangeren. Alle disse elementer giver ikke kun Golf GTI Club Sport en mere aggressiv fremtoning, de er designet med henblik på at optimere GTI’ens præstationer og dermed bringe form og funktion i perfekt balance. Sammenspillet mellem høj motoreffekt takket være boosteffekt og den markant øgede aerodynamiske downforce bygger på know-how hentet fra motorsportsverdenen. Dette gør Golf GTI Club Sport ekstrem stabil selv ved meget høje hastigheder, og den i er stand til at levere fænomenale svinghastigheder.

Introduktion og priser er på nuværende tidspunkt ukendt.

Golf GTE Sport.

Golf GTE Sport tager konceptet med en sportslig plug-in-hybrid-bil til ekstremerne. Volkswagen introducerede for nyligt plug-in-hybrid-bilen Golf GTE, der kombinerer en 150 hk benzin turbomotor med en 102 hk elmotor, hvilket gør den i stand til at levere en kombination af 50 kilometers rækkevidde på strøm og et gennemsnitsforbrug på 66,7 km/l med sportslige præstationer (0-100 km/t: 7,6 sek.). Konceptbilen Golf GTE Sport sætter barren nogen højere. Den har ligeledes en plug-in-hybrid-drivlinje, men her er en 299 hk/330 Nm stærk 1,6-liters TSI-motor fra Polo R WRC rallybilen kombineret med to styk 115 hk stærke elmotorer, hvor den forreste er integreret i den 6-trins DSG-gearkasse, og den anden er bygget sammen med bagakslen. Samlet systemydelse er på 400 hk og 670 Nm og i samspil med firehjulstræk betyder det, at 0-100 km/t klares på 4,3 sek., 0-200 km/t på 15,9 sek. og topfarten er 280 km/t. Teoretisk set skulle Golf GTE Sport – ifølge EU-normen for opladningshybrider ­– være i stand til at køre 50 km/l og op til 50 km på strøm.

Den to-personers Golf GTE Sport er designet, så den er fuldt ud hverdagsduelig i almindelig trafik og samtidig føler sig hjemme på racerbaner. Derfor er motor, undervogn, karrosseri og interiør bygget ud fra samme principper som en fuldblodssportsvogn. Drivlinjen gør bilen ekstrem adræt, undervogn og firehjulstræk giver neutrale svingegenskaber, det lette karrosseri, der er udført i kulfiber, og de suveræne aerodynamiske egenskaber betyder, at Golf GTE Sport nærmest suger sig til vejen. Cockpittets ergonomiske opbygning er taget fra motorsportens verden, og en optimal vægtfordeling og et lavt tyngdepunkt sikrer, at en runde på en racerbane som eksempelvis Nürburgring vil være en unik køreoplevelse.

Golf Variant Biturbo og Golf GTI Dark Shine.

GTI-træffet ved Wörtersee bød yderligere på et par spændende Golf konceptbiler – begge lavet udelukkende af lærlinge. Den ene er en Golf Variant Biturbo, der er blevet udrustet med den 240 hk/500 Nm stærke 2-liters biturbo-dieselmotor fra Passat 2,0 BiTDI, og de 14 lærlinge bag projektet er de første, der har installeret denne motor i en Golf.

13 andre lærlinge fra Volkswagen og firmaet Sitech Sitztechnik kunne præsentere en Golf GTI Dark Shine. Den er baseret på en Golf GTI Performance, men den 2-liters TSI-turbomotor, der er udstyret med DSG-gearkasse, er modificeret og yder nu 395 hk og 487 Nm.

Golf GTI Dark Shine er iklædt en iøjnefaldende lakering, hvor den forreste del af bilen er lakereret med Daytona Grey metallak og den bageste del i R-yellow pearl effect. To striber i R-yellow pearl effect løber henover motorhjelmen og videre op på taget, hvor de løber sammen til en stribe og skifter farve til Daytona Grey Dark, hvor taget er lakeret i R-yellow pearl.

Det er ikke kun motoren, der har høj ydelse, det har hifi-anlægget også med en samlet effekt på 3.500 Watt, der sendes ud gennem otte højttalere og tre subwoofere.